Závislosť na mobile: Ako sa jej zbaviť a byť slobodný

Každá závislosť, či už na nikotíne, na alkohole alebo závislosť na mobile je nesmierne škodlivá. Dalo by sa diskutovať že fajčenie alebo alkohol je škodlivý vždy, ale mobil nám „v obmedzených dávkach“ môže pomáhať. Je to dobrý sluha, ale zlý pán. Kde je teda tá miera, kedy nám používanie mobilu už viac škodí ako pomáha?

Nomofóbia, z angl. no mobile phone phobia, je stále častejší fenomén dnešnej doby. Človek sa bojí byť bez svojho mobilu a preto s ním trávi takmer každú voľnú chvíľu svojho života.

Obrazovka mobilného telefónu je to prvé, čo ráno vidíme a to po posledné, čomu večer dávame dobrú noc.

Keď Jony Ivy, bývalý šéf-dizajnér spoločnosti Apple, dostal otázku ako iPhone zmenil svet, odpovedal naozaj prekvapivo:
– „Tak ako každý nástroj, môžeme ho používať efektívne a môžeme ho zneužívať.“
– „Ako zneužívať?“
– „Asi využívať ho neustále.“

Neustále? Ako často si myslíte, že používate svoj mobilný telefón?

Tak ako pri každej závislosti, krok 1 je priznať si, že mám problém. A tak ako pri alkohole, gamblerstve alebo cigaretách, ten prvý človek, ktorý si váš problém všimne, pravdepodobne nebudete vy. Bude to niekto z vašich bízkych.

Všetci vieme, že alkohol ničí vzťahy a rodiny. Už menej sa však hovorí o tom, aký katastrofálny dopad na medziľudské vzťahy má nadmerné používanie mobilných telefónov. Schválne si predstavte takú tú typickú scénku z kaviarne či reštaurácie. Pár sedí oproti seba, v rukách mobily, v tvári neprítomný výraz. Myslíte, že to tomu vzťahu pomáha alebo skôr ubližuje?

Nezáleží na tom, či máte iPhone alebo Android. Ak vo svojom vrecku nenosíte starý tlačítkový telefón, je dosť pravdepodobné, že do svojho mobilu pozeráte prakticky celý deň.

Mobil nás ráno zobudí, doručí nám maily, pozeráme si tam počasie, YouTube videá, píšeme poznámky, často na tej mini klávesnici tvoríme emaily, upravujeme dokumenty, počúvame hudbu. A niekedy aj telefonujeme :)

Ale naozaj nám to pomáha? Aká je cena za „luxus“ toho, že celý svet máme na dosah ruky? Mimochodom, uvedomili ste si niekedy, že vďaka mobilu máte nielen vy prístup k celému svetu, ale aj celý svet má prístup k vám?

Príznaky závislosti na mobile

Aj keď podľa európskych ani americký oficiálnyc diagnostických kritérií nie je závislosť na mobile zatiaľ oficiálne uznaná, existuje určitý konsenzus v tom, ako sa takáto závisloť prejavuje:

  • Potreba používať mobil viac a častejšie na dosiahnutie rovnakého žiadúceho efektu. Toto je jasný odkaz na závislosť od alkoholu alebo drog. Keď si dá mladý človek prvý panák vodky, opije sa. Stačí mu málo. Čim viac človek drogu príjma, tým viac sa zvyšuje tolerancia a tým viac potrebuje na pocit veselosti.
  • Opakované neúspešné pokusy o to, používať mobil menej. Keď čítate tento článonk, verím, že už vás niekedy napadlo, že by ste ho nemuseli v rukách držať neustále. A tak ako mnoho iných ľudí, pravdepodobne ste neuspeli. Práve tieto opakované neúspechy môžu ešte viac prehlbovať depresiu a úzkosť z používania mobilného telefónu a preto je to jeden zo symptémov.
  • Preoccupation with smartphone use.
  • Beriete do rúk mobil, keď sa chcete vyhnúť nepríjemným pocitom ako úzkosť alebo depresia. Tak ako iné drogy, aj mobil je niečo, čím sa ľudia snažia riešiť svoje problémy. Niekto si na stres dá jedného panáka, niekto si zahrá hru alebo ide na Instagram.
  • Nadmerné používanie a strata pojmu o čase. Stalo sa vám niekedy, že ste na mobile hrali hru alebo „sjíždeli“ Instagram a zrazu ste zistili, že uplynulo nikoľko hodín? Tak presne o tom hovorí tento bod.
  • Ohrozenie vzťahov alebo zamestnania kvôli nadmernému užívaniu mobilu. 
  • Tolerancia.
    • Potreba mať ten najnovší mobil, aplikácie, prílušenstvo a potreba to všetko používať čo najviac.
  • Abstinenčné príznaky, ak nemôžete mobil používať (vybitá baterka, žiadny signál alebo wifi). Hnev, podráždenosť, nepokoj..

Druhy závislosti na mobile

Aj keď je závislosť na mobilnom telefóne čoraz viac diskutovaná téma, dovolím si povedať že to vlastne neexistuje. Nikto totiž nie je závislý na mobile ako takom, ale na jeho obsahu: na Facebooku, Instagrame, YouTube… Je to rovnaké, ako keby sme o alkoholikoch hovorili, že sú závislí na bare. Nie sú. Sú závislí na tom, čo sa tam nalieva.

  • Závislosť na Instagrame, Facebooku a iných sociálnych sieťach
  • Závislosť na mobilných hrách.
  • Závislosť na YouTube, Netflix a iných streamovacích službách

Pozrite si toto video.

Cal Newport, autor bestselleru Deep Work, v ňom hovorí, prečo by sme mali odísť zo sociálnych sietí. Rozpráva, aké depresie a úzkosti stránky ako Facebook alebo Instagram dokázateľne spôsobujú.

Nie sú tam síce anglické titulky, ale ak chcete, zdieľajte vo veľkom tento článok a ak budem vidieť skutočný záujem, povedzme aspoň 100 lajkov na Facebooku, rád tie titulky vytvorím.

Ako môže byť človek produktívny, keď niečo neustále „čekuje“ na mobile?

Ako môžeme vytvoriť niečo hodnotné, keď nás mobil neustále vyrušuje pripomienkami z Whatsappu, Instagramu a celú dobu iba čítame status na Facebooku alebo pozeráme videá na YouTube?

Možno si hovoríte, že to zďaleka nie je také zlé, ako píšem v tomto článku. Bodaj by ste mali pravdu… Bodaj by ste práve vy boli jedna z výnimiek.

„Len tak“ nič nerobiť.

Keď sa dnes pozriete na ľudí okolo seba, zistíte, že ľudia prakticky prestali „len tak“ čakať. Nič nerobiť a „len tak“ byť. A keď hovorím “ľudia” samozrejme, myslím aj sám seba.

Všimol som si na sebe, že cítim potrebu akékoľvek „hluché“ miesto využiť. Vlastne to ani nie je potreba. Robil som to tak nejako automaticky. Už nejako zo zvyku na semafóroch či v rade v Tescu som zvykol skontrolovať maily a prebehnúť najnovšie príspevky na Facebooku.

Stačí vedieť fakty

Našťastie sa mi podarilo tejto závislosti zbaviť. Ako? Pomohol mi hlavne bod číslo 3 v tomto zozname. Zistil som si fakty. Vedel som presne ako a kedy svoj mobil používam.

Takže… Čo som spravil, že sa mi podarilo používanie mobilného telefónu výrazne obmedziť? Je v tom týchto päť krokov:

1. Pozrite si ešte raz video vyššie. Ak si ho naozaj pozorne vypočujte, nielenže začnete využívať svoj mobil menej, je dosť pravdepodobné, že podobne prehodnotíte aj vaše chovanie na klasickom stolnom počítači.

2. Ak sa chcete s niekým na niečom dohodnúť, použite jednu fakt cool aplikáciu. Telefón. Zabudnite na nekonečne (skupinové) chaty vo Whatsappe a Messengeri.

3. Ak máte Android, nainštalujte si aplikáciu AppUsage. Táto aplikácia vám ukáže na sekundu presne koľko ste ktorú aplikáciu používali, koľkokrát ste mobil počas dňa zapli a v neposlednej rade samozrejme koľko hodín ste mobil za deň používali. Všetko v prehľadnom a jednoduchom dizajne. Stiahnite si to, možno vás tá štatistika šokuje podobne ako ma a prejdete ku kroku 3.

4. Vymažte YouTube, Facebook a podobné zbytočnosti. Ak budete naozaj potrebovať ísť na Facebook a niečo si pozrieť, dá sa to aj cez klasický internetový prehliadač Chrome alebo Safari.

5. Používajte svoj mobilný telefón iba vtedy, keď chcete vy. Vypnite si mobilné dáta. Tým, že si vypnete dáta, nebudú vám chodiť žiadne notifikácie, ani žiadne Facebook alebo Whatsapp správy. Nikto vás nebude rušiť. Budete mať absolútny kľud na prácu. Ak vás niekto bude chcieť kontaktovať, bude musieť použiť tú “old school” appku zvanú telefón. A nebojte sa správy z Messengera ani dôležité maily sa nikam nestratia. Budú na vás čakať na svojom mieste, keď sa vy rozhodnete spraviť si na nich čas.

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

Kliknite sem