To do list

Bez to do list-u ani na krok

Existuje jedna úžasná vec, ktorú využíva každá time management škola na svete – to do list. To do list, zoznam úloh, je jednoducho kus papiera kam pod seba napíšete úlohy, ktoré v daný deň chcete vykonať.

Určite ste si už niekedy jednoduchý to do list vytvorili. Napríklad, keď ste v práci pripravovali prezentáciu, robili zoznam čo treba kúpiť alebo ste si len chceli utriediť myšlienky. Keď ste určitú úlohu splnili, odfajkli ste to a užívali si ten skvelý pocit „Mám to hotové.“

Nie je to síce žiadna veda, ale naozaj poznáte všetky techniky, ako z to do listu vyžmýkať maximum?

Prečo si písať to do list?

Produktivita ľudí je priamo úmerná stupňu našej organizovanosti. Inými slovami, čim precíznejšie plánujete, tým rýchlejšie a efektívnejšie splníte svoje ciele. Je to logické, každý to vie, ale napriek tomu to takmer nikto nerobí.

Výskumy ukázali, že priemerne vyťažený človek v hlave nosí 200+ vecí, ktoré chce urobiť. Keď musíme myslieť na veľa vecí naraz, sme vystresovaní a nervózni, čoho výsledkom je veľmi nízka produktivita. Znížená produktivita nám spôsobuje ešte viac stresu a stres zase spätne negatívne ovplyvňuje našu produktivitu. Začarovaný kruh? Vôbec nie…

Všetko z hlavy na papier

V bode, keď nás chaos totálne ovládne a „nevieme, kde nám hlava stojí“ sa väčšina ľudí rozhodne vyraziť do papiernictva a kúpiť si diár alebo poznámkový blok. Zaplatia pár stoviek, prídu domov a rozhodnú sa naplánovať si svoj deň.

Ak patríte medzi týchto ľudí, váš to do list možno vyzerá nejak takto: Upratať izbu, Objednať internet, Zavolať zubárovi, Naplánovať oslavu, Kúpiť vianočné darčeky atď. Áno, takto nejak vyzerá to do list väčšiny ľudí. A to je chyba… V čom je problém?

Čo presne je TO DO list

Hlavnou myšlienkou to do list-u je, že naše úlohy, resp. akcie musia byť dopredu jasné, viditeľné, vykonateľné a vedú nás k cieľu. Nesmie sa tam objaviť samotný cieľ. Mimochodom, keď už si stanovujete cieľ, uistite sa, že nerobíte tieto chyby.

Dobrý to do list obsahuje len tie úlohy, ktoré sú:
a) jednoznačne definované,
b) vykonateľné,
c) majú viditeľný (merateľný) efekt,
d) vedú nás k cieľu.

Ako z to do listu vyžmýkať maximum?

  1. Pravidelnosť. Napíšte si to do list každý deň. Je jedno, či večer pred spaním alebo ráno pri káve. Urobte tak aspoň 21 dní v rade za sebou. Po troch týždňoch výrazne pocítite nárast pohody, zníženie stresu a pravdepodobne dvoj- až trojnásobný nárast produktivity.
  2. Priority. Niečo je dôležité viac, niečo menej. Použite napríklad techniku ABC. Oznámkujte si týmto spôsobom všetky akcie vo svojom to do list-e:
    • „A“ sú tie najdôležitejšie úlohy, ktoré majú najväčší pozitívny dopad na vašu kariéru, na váš život.
    • „B“ sú o niečo menej dôležité veci…
    • No a nakoniec „C“. Tie môžete hneď vyškrtnúť. Nemalo by zmysel sa nimi zaoberať.
  3. Aktuálnosť. Všetci dobre vieme, že v dnešnej dobe skoro nie je možné plánovať ani na pár hodín dopredu. Príde nový email, na dvere nám zaklope šéf a zrazu sú denné priority totálne otočené. Nechajte si vo svojom to do list-e miesto na nečakané veci. Nebojte sa kedykoľvek meniť priority a hlavne noste svoj to do list neustále zo sebou.

 

Domáca úloha

Sme na konci článku. Nechcem, aby ste si teraz povedali: „Hmm… To bol zaujímavý článok.“, ale aby mal skutočne pozitívny efekt na vaše návyky, aby sa zvýšila vaša produktivita a zlepšil time management.

Takže si dovolím zadať vám domácu úlohu.

  1. Podľa inštrukcií z tohoto článku si tri dni po sebe napíšte svoj vlastný to do list.
  2. Vykonajte čo najviac úloh, ktoré ste si zapísali.
  3. Napíšte mi prosím vaše výsledky do komentára. Som zvedavý hlavne na pomer dokončených a zapísaných úloh. Zvýšilo sa nejak toto číslo za tri dni? Verím, že áno.

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

Kliknite sem