Home office: Ako pracovať z domu efektívne
Práca z domu, často označovaná ako 'home office', má určite mnohé výhody, ale aby ste skutočne doma niečo urobili, musíte si stanoviť určité pravidlá. Mnoho ľudí hľadá tipy na efektívnu prácu z domu, aby zabezpečili produktivitu a zároveň využili výhody flexibilného pracovného času a komfortu vlastného domova.
Ako sa však počaš Covid-19 pandémie ukázalo, správne nastavenie pracovného prostredia a dodržiavanie určitého režimu môže významne zvýšiť produktivitu pri práci z domova.
Najväčšou výzvou pri práci z domu je nepochybne oddeliť prácu od relaxu. Pracovné povinnosti od tých domácich. Excelovské tabuľky od pozerania televízora.
Ak máte rodinu a malé deti, môže byť ťažké vysvetliť im, prečo je dôležité, aby Vás počas pracovných hodín nevyrušovali. Toto je bežná výzva pre mnohých, ktorí sa snažia o efektívnu prácu z domu. Naopak, ak žijete sami, čoskoro môžete pocítiť izoláciu a začne Vám chýbať interakcia s kolegami. Tieto prekážky môžu viesť k poklesu motivácie a (občasnej) nechuti k práci.
Lenže… Takto to byť nemusí. V tomto článku píšem o piatich princípoch efektívnej práci z domu, ktoré som sa naučil, keď som si otvoril svoj prvý "home office". Inými slovami, keď som začínal podnikať a ešte nemal prachy na kanceláriu :-)
Vďaka týmto rádam a tipom pre home office sa naučíte ako pracovať z domu efektívne a stane sa z Vás úspešný "home worker" :)
Nech ste kdekoľvek, buďte tam naplno
Naučte sa sústrediť. Či už pracujete z domu, z vlastnej kancelárie alebo z veľkého open office v nadnárodnej kancelárie, každé ráno by ste sa sami seba mali spýtať jednu dôležitú otázku: "Čo presne chcem dnes dosiahnuť? Čo potrebujem dokončiť? Čo konkrétne budem mať dnes večer hotové a s akým pocitom budem odchádzať?"
A odpoveď musí byť konkrétna.
Či už pracucjete z domu alebo z firemnej kancelárie, mali by ste mať jasne stanovený denný rozvrh - to do list.
Do práce prichádzate o 8:00 ráno (tí šťastnejší z nás môžno chodia na deviatu), ráno väčšinou bývajú nejaké porady a potom sa chvíľu maká, ide sa na obed, a poobede znovu kolotoč ďalších stretnutí a skutočnej práce. O piatej padla.
Reálne z 8 hodín možno naplno pracujete 4 až 5 hodín. Aj keď sa to zdá ako málo, nie je to málo, pokiaľ počas týchto štyroch hodín naozaj makáte naplno.
Pri zariaďovaní svojho "home office-u" si musíte podobný rozvrh vytvoriť aj vy. Stanovte si, kedy vstanete, kedy sa naraňajkujete a kedy už budete zarezávať v práci. To jest, kedy 100% budete sedieť za počítačom alebo schôdzke s klientom tvoriť nejakú hodnotu.
Stanovte si, kedy bude bývať Vaša obedná pauza, aká bude dlhá a dodržujte ju. A v neposlednej rade, stanovte si, kedy "v práci" končíte a budete sa venovať iným, príjemnejším veciam :)
Všade dobre, doma najlepšie
Ja osobne som s prácou doma nikdy nemal problém. Deti zatiaľ totiž ešte nemám a tak ma pri práci doma nikto neruší.
Ale pri príprave tohto článku som sa rozprával s človekom, ktorý má už založenú rodinu a tento kamarát (ktorý si bohužiaľ nepraje byť menovaný) trochu bojoval s tým, ako svojej rodine a hlavne malinkým deťom vysvetliť, že "Aj keď ocko je síce doma, nesmiete ma rušiť, lebo musím pracovať."
Nakoniec vraj musel pristúpiť k radikálnemu riešeniu. Na kľučku si počas svojej pracovnej doby zavesil ceduľu "Do Not Disturb - Nerušiť", akú poznáte z hotelov a vo svojej improvizovanej kancelárií sa zamkol.
Keď mi to rozprával, musel som sa smiať, pretože mi to pripomenulo scénu z filmu Vrchni, prchni, keď Dalibor Vrána, hlavná postava, "cvičí" v zamknutej obývačke na husle :)
Akokoľvek divná sa Vám môže táto tvrdá izolácia zdať, podľa kamarátových slov to fungovalo. A vzťahy v rodine sa tým vraj dokonca zlepšili, pretože pracoval iba vo vyhradenú pracovnú dobu a keď bol s deťmi, bol s deťmi - nie s mobilom a mailami.
Kde je Vaše miesto?
V klasickej kancelárií máte svoje klasické pracovné miesto. Kvalitná stolička, veľký stôl, veľký monitor a desktop počítač namiesto notebooku, kde Vám IT oddelenie zakázalo čokoľvek nainštalovať.
Nevyzerá to cool, cenu za design by bežné kancelárie asi nezískali, ale fungujú. Cítite sa tam ako v práci - pretože ste v práci :)
Podobné pracovné prostredie si musíte vytvoriť aj doma. Nemusíte si hneď zariaďovať pracovňu. Ak máte malý byt, podobne ako väčšina ľudí na Slovensku, asi by ste na ňu ani nemali miesto. Ale kúpte si aspoň štandardný pracovný stôl a kancelársku stoličku. Miesto, kde pracujete by malo byť vyhradené iba na prácu.
Ak neurobíte nič iné, ak máte v byte naozaj málo miesta a ani extra stôl by sa Vám nikde nezmestil, kúpte si aspoň jednu "special" stoličku. Túto stoličku si kľudne priložte k jedálenskému stolu v kuchyni ale používajte ju iba na prácu.
Keď na nej budete sedieť, budete pracovať. Nie pozerať filmy alebo browsovať po Facebooku. Takto sa dá elegantne odlíšiť pracovná doba od nepracovnej. Keď budete chcieť makať, sadnite si na Vašu pracovnú stoličku. A nie, nejde o design. Nemusí to byť čierne kožené kancelárske kreslo, kľudne nech to je úplne obyčajná stolička, ale seďte na nej iba vtedy, keď budete makať. A keď náhodou dostanete chuť pozrieť si YouTube video, presadnite si :)
Banálny tip? Asi áno… Funguje? Určite áno.
"Houston, máme problém."
Dobré komunikačné schopnosti sú známkou profesionála. Udržujte si permanentné spojenie s "centrálou", s Vašim šéfom, kolegami a klientami. Keďže nie ste v office, ale doma, všetko treba vedome riešiť emailami alebo cez telefón ale čím viac písomných zápisov o tom, čo sa prediskutovalo budete mať, tým lepšie. Ak máte radi Skype, kľudne ho používajte ale po každom telefonáte by som ešte poslal krátky email v štýle "Pochopil som Vás správne, že..." - len pre istotu.
Urobte si to do list. Denný, týždenný, mesačný.
A začnite tým mesačným. Čo presne chcete docieliť tento mesiac? Aká je tá jedna hlavná vec, ktorú chcete mať hotovú? Napíšte si ju na papier. Ale nie na zdrap popísanej A4-ky, ktorá náhodou bola práve po ruke. Otvorte si Word alebo špeciálny zápisník, ktorý bude fungovať ako Váš pracovný denník a tieto ultra dôležité informácie napíšte tam.
Z veľkého mesačného cieľu spravte štyri týždenné a každý týždenný rozmeňte na 7 denných. Jeden veľký cieľ na deň je až až. Nenapchajte si zbytočne hneď na pondelok 30 úloh. Aj tak to všetko nestihnete a len sa budete cítiť zle. "Pomaly ďalej zájdeš" platí aj v time manažmente.
Odmeňte sa
Nech už je Váš šéf akýkoľvek, občas Vás snáď predsa pochváli a povie: “Dobrá práca.” A keď nie on tak kolegovia. Lenže ak pracujete sami doma a niečo úspešne dokončíte, zdá sa, že na blízku nie je nikto, komu by ste mohli výsledok svojej práce ukázať a kto by Vás mohol pochváliť. Chyba! Vy ste na blízku. Vy musíte vedieť, že to čo robíte, stojí za to a vy musíte pochváliť sami seba.
A keď hovorím o odmene, nemyslím len slovnú pochvalu. Keď nastane čas obeda, choďte sa najesť do reštaurácie. A nedajte si len obyčajné menučko, ale doprajte si Vaše obľúbené jedlo. Veď ste si ho predsa zaslúžili.
Je to klišé, ale... nezabúdajte dodržiavať pitný režim, dávajte si pravidelná pauzy od čumenia do monitora (prestane Vás bolieť hlava a chrbtica), urobte si občas pár drepov na rozprúdenie krvy a keď sa Vám práve nebude chcieť pracovať, dajte si krátku prechádzku. Bez mobilu a bez notebooku samozrejme :)
Rekapitulácia:
- Sústredenie. Majte jasnú predstavu toho, čo chcete na konci dňa dosiahnuť.
- Vysvetlite rodine, čo vlastne ten Váš home office znamená. Naplánujte si hneď teraz čas a miesto, kedy to s Vašimi najbližšími prediskutujete.
- Nadizajnute si svoje ideálne pracovné miesto. Možno je teraz ten správny čas vybrať sa napr. do IKEA. Mäsové guličky sú vraj opäť v ponuke :)
- Urobte si to do list. No more comments. Ak čítate môj blog pravidelne, viete, prečo.
- Odmeňte sa. Kúpte si napríklad šampanské. A keď dáte bude tento týždeň úspešný, usporiadajte doma malú oslavu.
BONUS TIP: Niekde som čítal tip, ktorý mi v začiatkoch práce z domácej kancelárie veľmi pomohol: Oblečte sa tak, ako keby ste naozaj museli ísť von medzi ľudí - do skutočnej kancelárie. Nemusíte nosiť oblek, ale zase ani nepracujte v pyžame :) Ľudský mozog je zvláštna vec a čím viac si doma nasimulujete podmienky tak, aby to vyzeralo ako v naozajstnej práci, tým budete úspešnejší. Pyžamo alebo tepláky sú skrátka spojené s oddychom. Keď sa budete snažiť pracovať vyvalený na gauči so zapnutou reprízovou Paneláku, je to možno príjemná predstava, ale takto to skrátka nefunguje.
Týchto pár tipov stačí na to, aby sa Vaša produktivita v home office, vo Vašej domácej kancelárii, rapídne zvýšila. A prosím Vás... Ak sa Vám tento článok páčil, nepovedzte si len “Hmm. Zaujímavé...” Urobte to.