Ako mať úspešný deň
Väčšina z nás vie, aké to je, mať v práci fakt super deň. Deň, kedy všetko ide ako po masle, kolegovia nevyrušujú a všetko sa darí. Bohužiaľ nie každý deň môže byť takýto. Ale..
Väčšina z nás vie, aké to je, mať v práci fakt super deň. Deň, kedy všetko ide ako po masle, nápady prichádzajú samé od seba, kolegovia nevyrušujú a všetko sa darí.
Bohužiaľ nie každý deň môže byť takýto. Ale... Pokiaľ človek urobí to, čo sa píše v tomto článku, bude mať aspoň úspešný deň. Budete mať dobrý pocit z dobre vykonanej práce, budete sa vedieť sústrediť na to dôležité a nebude prokrastinovať.
Ciele (a MVčka) sú základ
Položte si otázku: "Aký by bol ideálny výstup tohto dňa?" Čo by bolo ideálne mať na konci dňa hotové? Všetko, že? No, tak potom sa vráťte na zem a stanovte si, čo je tzv. MV - minimálny výstup. Keby ste nič za celý deň nespravili, iba jednu vec, ktorá by to bola? Čo minimálne sa musí stať, aby ste boli so svojím pracovným dňom spokojný?
Keď sa rozhodnete, čo budete robiť, logicky z toho vyplynie, čo nebudete robiť. Jasné, že by človek nemal browsovať bezmyšlienkovite po internete, komentovať články na Denníku N alebo si pozerať najnovšie selfíčka svojich kamarátov na Facebooku...
Ale ako sa donútiť nechodiť na Facebook? Alebo YouTube, spravodajské weby, Modrý koník? Jednoducho. Nainštalujte si do vášho prehliadača doplnok WasteNoTime alebo StayFocusd. A potom ešte rozhodne odporúčam jeden doplnok do Chrome... Viac v tomto článku:
Používajte "Keď ___, potom ___" stratégiu
Tejto techniky sa odborne hovorí kotvenie. Čo je prvá vec, keď sadnete do auta? Pravdepodobne sa pripútate. Čo je prvá vec, ktorú urobíte po zobudení? Áno, umyjete si zuby skontrolujete Facebook.
Takýmto chovaním sa vytvárajú návyky. Skúste si ich vytvoriť aj vy...
Povedzte si "Hneď keď skontrolujem maily, vybavím telefonáty. Hneď keď vybavím telefonáty, vytvorím prezentáciu XY. Hneď keď dokončím prezentáciu, aktualizujem Excelovskú tabuľku.
Táto technika vám pomôže neprokrastinovať a vytvoriť rutinu. Jednotlivé činnosti na seba budú logicky naväzovať. Samozrejme je to iba jedna z mnohých anti-prokrastinačných techník, ktoré sa môžete naučiť na mojom živom kurze, ale funguje veľmi dobre.
Buďte realista
- Napíšte si na list papiera všetko, čo by ste chceli zajtra stihnúť.
- Potom vymažte polovicu úloh, ktorú sú menej dôležité, resp. nedôležité.
- A potom vymažte polovicu toho, čo ostalo.
Ako spoznáte najdôležitejšie úlohy? Pravdepodobné to budú tie, ktoré sa vám vôbec nechce robiť 😄
Stanovte si svoj pracovný rytmus
Kedy sa vám najlepšie pracuje? Ráno či poobede? Kedy sa dokážete fakt dobre a dlho sústrediť? Pre väčšinu ľudí to je ráno od 9 do 11:30. A akú činnosť ľudia väčšinou plánujú na toto obdobie? Maily, (zbytočné) meetingy a telefonáty.
Namiesto toho aby v tomto čase robili svoju najkreatívnejšiu a najdôležitejšiu prácu, ktorá prináša výsledky, robia niečo, čo ich vo finále nikam neposúva. Veľká chyba... Nerobte ju.
Ak je čo i len trochu vo vašich silách ovplyvňovať kedy počas dňa mávate pravidelné tímové meetingy, plánujte si tak, aby to skutočne bolo najlepšie využitie vášho času v daný moment.
Mimochodom, máloktorá vec dokáže viac zvýšiť produktivitu, ako keď sa pravidelne sami seba začnete pýtať otázku: "Čo je najlepšie využite môjho času práve teraz?"
Keď sa vám niečo nepáči, povedzte to hneď
Hlučný kolega, príliš silno pustená klíma alebo zle nastavené svetlo dokáže fakt pokaziť celý deň. Keď sa vám niečo nepáči, povedzte to hneď. Je dosť možné, že už pár mesiacov svojmu kolegovi alebo kolegyni "tolerujete" určité chovanie, ktorá vás v skutočnosti vytáča do nepríčetnosti. Čím dlhšie budete váhať, tým ťažšie bude ozvať sa.
Nie je možné sa do práce tešiť, keď viete, že tam budete musieť zažívať niečo, čo sa vám nepáči. Povedať osobnú kritiku niekomu inému, nie je nič príjemné. Avšak keď sa k tomu odhodláte, je dosť možné, že svoj problém vyriešite a dokonca možno bez akejkoľvek negatívnej reakcie druhej strany. A aj keby k nej náhodou došlo, vždy je to lepšie, ako to v sebe dusiť a nepovedať nič, či?
Nepýtajte si na svoju prácu feedback
Prečo? Lebo vo väčšine prípadov sa aj tak nič nedozviete. Kolegovia, ktorí vás majú radi povedia, že "Je to fajn" a tí, ktorí vás radi nemajú, vás budú hejtovať už len z princípu. Pýtajte sa radšej túto otázku: "Drahý kolega/kolegyňa, aké dve veci by si na tomto zlepšila?"
Dozviete sa tak dve konkrétne veci, na ktorých ak budete chcieť, môžete zapracovať. A keď dávate feedback vy, kašlite na "sandwich" techniku. Pomer jedna pozitívna vec a jedna negatívna, je veľmi slabý a zastaralý. Povedzte radšej tri pozitíva a jednu vec na zlepšenie.
Vyspite sa
Úspešný deň začína dobrým spánkom. Spite 7 až 8 hodín. Je to extrémne dôležité.
Kliknite sem a zistite, koľko hodín spánku naozaj potrebujeme:
Ukončite svoj deň úspechom
Ak hodiny ukazujú 16:22 a vy ste práve mali úspešný telefonát s klientom, alebo ste poslali fakt dobrý mail, alebo ste práve úspešne dopísali dôležitý dokumente, nezačínajte nič nové. Nedajte príležitosť, aby vám niečo pokazilo deň. A naopak, ak sa vám celý deň nedarí, vyberte si zo svojho to do listu na konci dňa úlohu, kde je vysoká pravdepodobnosť úspechu.
A nenoste si prácu domov. Ako? Tak, že v nej dokončíte všetko, čo začnete. Viem, niekedy sa to ľahšie napíše ako urobí. Ale ak máte plnú hlavu práce, nechoďte aspoň rovno domov. Spravte si aspoň malú prechádzku. Taká malá prechádzka niekedy dokáže robiť zázraky...