Alec Baldwin radí: "ABC. Always Be Closing."

Alec Baldwin radí: "ABC. Always Be Closing."

ABC, Always Be Closing, je skratka, ktorá sa do slovenčiny prekladá dosť ťažko, ale pokúsim sa. VTU - Vždy To Uzatvárajte. Priznávam, ABC znie o dosť lepšie ako VTU, ale v čase písanie tohto článku mi nič lepšie nenapadlo :)

Keď sa bavíme v kontexte obchodovania, mantra ABC znamená, že by sme chudáka klienta mali neustále tlačiť k stene a snažiť sa ho uzavrieť (uzavrieť s ním zmluvu).

Častou chybou predajcov je, že majú síce dokonalú prípravu, dokonalú prezentáciu a výborne odpovedia na každú jednu zákazníkovu otázku, ale boja sa to celé ukončiť... Boja sa klientovi predložiť zmluvu a povedať "Ak s navrhovaným riešením súhlasíte, tu to prosím podpíšte!" Riskujú tak totiž, že ich klient môže odmietnuť...

A v time manažmente platí to isté čo v obchode...

Určite má každý z Vás "pootváranú" hromadu projektov. Ja sám momentálne pracujem na viacerých veciach s viacerými tímami. Problémom je, že sa snažíme vytvoriť "dokonalé" produkty. Pracujeme v podstate neustále. Deň čo deň stretávame a vylepšujeme každučký jeden detail... - ale vo výsledku z toho nič nie je.

Len veľmi málo vecí zo všetkých tých, čo sme začali, sa nám zatiaľ podarilo dokončiť. Na každom projekte sme strávili stovky, možno tisícky hodín, lenže ešte sme s nimi nevyšli na svetlo sveta. Rovnako ako nesmelý obchodník, ktorého popisujem o pár odsekov vyššie, bojíme sa konečne povedať "Dosť! Takto to bude a hotovo!"

Neviem nakoľko sa Vás bude tento článok dotýkať...

Možno ho píšem skôr sám pre seba, ako pre Vás. Potrebujem si opäť niektoré veci ujasniť a uvedomiť a konečne sa posunúť ďalej. Verím však, že ak s týmito myšlienkami bojujem ja, nájde sa minimálne jeden človek, ktorého dnešný článok osloví. (Ak áno, teším sa na Tvoje komentáre :)

Čo sú teda hlavné prekážky produktivity?

"Ak si aj prešiel 95 percent cesty, stále si len v polovici." – Japonské príslovie

Perfekcionizmus

Neustále riešenie detailov namiesto celku. Priznám sa, že práve s touto brzdou produktivity ja sám bojujem najviac.

Je to také ľahké - ak celý deň riešite typ písma a odtiene farieb na webovej stránky, vytvára to dojem produktivity. Zdá sa, že pracujete, ale v skutočnosti len zabíjate čas.

Všetci sa snažíme odvádzať dobrú prácu. Na Slovensku je ale veľký problém so slovom "dobrý" - aspoň ja ho pociťujem... Nestačí byť dobrý, musím byť výborný - to sa nám snaží do hlavy natlačiť škola. Dobrý je predsa za tri a to nie je vôbec dobré...

Pozrite sa ale na jednu z najúspešnejších firiem sveta... Mate pocit, že Windows Vista bol výborný produkt? Alebo aspoň dobrý? Zďaleka nie... Ale namiesto toho aby manažéri a inžinieri z Microsoftu dodnes vylaďovali chyby a zlepšovali celý systém, jednoducho to dokončili, dostali na trh a predali viac ako 180 miliónov kusov tohto, nie príliš podareného, operačného systému.

To nie je zlé, že?

Inteligencia

Dlho som nad tým rozmýšľal, overoval si to v okruhu svojich známych, a dnes naozaj verím, že inteligentní ľudia sú často menej produktívni ako tí ... no povedzme že menej inteligentní.

Prečo?

Pretože základnou vlastnosťou inteligencie sú pochybnosti. Hlúpy človek počuje informáciu, uverí jej a hneď sa podľa nej aj zachová. Nepochybuje, nepýta sa "prečo", neskúma "ako"... Jednoducho sa do toho rovno pustí a čo najskôr to dokončí.

Na druhej strane, väčšina inteligentnejších ľudí (pochybovačov) sa skôr pýta "prečo nie" a hľadá vysvetlenie na to, prečo niečo nebude fungovať namiesto toho, aby sa pýtalo, ako by sa to dalo urobiť. Väčšina pochybovačov teda nedokončí nič podstatné, lebo sa im nič nezdá dosť dobré.

"To mi predsa ti ľudia nemôžu zožrať", hovoril som si veľa krát vo svojom živote, pri vytváraní prezentácií pre klientov alebo projektových prác na univerzite. Lenže kľúčová vec, ktorú je potrebné si uvedomiť je - a ktorú si ja sám snáď konečne vďaka tomuto článku uvedomím - že absolútna väčšina ľudí je hlúpych :)

Títo ľudia, či už sú to zákazníci, podriadení alebo nadriadení, nepotrebujú "dokonalé" webové stránky, prezentácie, produkty alebo reporty. Potrebuje len niečo, čo vyzerá pekne a je to "dosť dobré" (z angl. good enough). Nehovorím, že máte odvádzať nekvalitnú prácu. Snažím sa povedať, že Vaša práca je pravdepodobne oveľa oveľa kvalitnejšia, ako si myslíte...

Čo z toho vyplýva?

Nikde nie je napísané, že to, čo dnes vytvoríte, bude Váš posledný odkaz tomuto svetu. Nikto a nič nie je dokonalé hneď na prvý pokus.

Včera mi môj dobrý kamarát, ktorý sa momentálne venuje inovatívnym start-up projektom v ďalekej Austrálii poradil: "Fail fast and iterate rapidly." (Voľný preklad do slovenčiny: "Zlyhávaj rýchlo. Vylepšuj rýchlo.")

Čím skôr vyjdete s kožou na trh, tým skôr dostanete spätnú väzbu a tým skôr môžete Váš projekt vylepšiť. Kašlite na pochybnosti. Zabudnite na výhovorky typu "Ešte to nie je pripravené / výborné / hotové." Váš projekt bude hotový vtedy a len vtedy, keď sa tak vy sami rozhodnete! Takže... Kedy to bude?