Ako nemyslieť na prácu

6 tipov ako prestať neustále myslieť na prácu

Ako prestať myslieť na prácu, udržať myšlienky na robotu na uzde a spraviť si čas na rodinu a kamarátov? „Hmm, fakt by som si rád dal pauzu a išiel na pivo s kamarátmi. Ale to si nemôžem dovoliť. Čas sú predsa peniaze a ja ho nesmiem premrhať.“

Aj Vám v hlave neustále behajú podobné myšlienky? Ak áno, je načase naučiť sa ako sa konečne odosobniť od práce a spraviť si čas na ľudí, ktorým na Vás záleží.

V dnešnej dobe sme všetci busy. Zarábame peniaze, pracujeme od svitu do mrku, na nič nemáme čas, a hlavne… všetko to robíme pre svojich blízkych, že? Pracovný život je dôležitý, ale pokiaľ si nedokážeme užiť aspoň pár hodín kvalitného času s kamarátmi a rodinou, aký to má vôbec všetko zmysel? Veď nakoniec hlavný dôvod, prečo toľko pracujeme je, že chceme aby sme sa my sami a naše rodiny mali lepšie, nie?

Viem… Je veľmi ťažké užiť si voľný čas, keď nám po rozume chodia pracovné projekty, nedokončené úlohy a dôležité schôdzky.

Rozmýšľali ste niekedy nad rodinou alebo dovolenkou v čase, keď ste v práci naplno makali? Ak sa dokážeme naplno sústrediť v kancelárii, prečo by sme to isté nedokázali aj doma?

Nie je to nemožné. Postup ako doma nemyslieť na prácu je dokonca veľmi praktický.

1. Najdôležitejší a najjednoduchší tip.

Skrátka si povedzte: „Je koniec pracovnej doby a teraz si zaslúžim užiť si trochu zábavy.“

„Ale ja si oddych nezaslúžim“ – možno Vám znie negatívny kritik vo Vašej hlave. Pozrite sa na slovo zaslúžiť. Základ tohto slova je služba. Čiže za službu si zaslúžite odmenu. A nie je to tak len v slovenčine. Angličitina: de-serve. Nemčina: ver-dienen. Takže ak ste počas dňa niekomu alebo niečomu slúžili, urobili ste nejakú prácu, oddych si určite za-slúžite :)

2. Prestaňte prokrastinovať. Nebuďte lenivý.

V pondelok sa chce pracovať málokomu. Možno poznáte skratku KZP :-) Ak nie, odporúčam tento super článok do Tomáša Hajzlera. Občas skrátka ako balvan pred sebou tlačíme dôležité úlohy z jedného dňa do druhého, až kým nepríde piatok, a my makáme ako fretky, aby sme to všetko stihli. Samozrejme ani zďaleka všetko nestihneme, a preto musíme makať cez víkend. A preto si víkend neužijeme, máme blbú náladu (veľmi jemne povedané) a sme naštvaní na celý svet.

Ak cez pracovný týždeň nedokončíte svoju prácu, je to Vaša chyba. Je síce príjemné prácu v pondelok odložiť na utorok, ale musíme si uvedomiť, že tým sami sebe škodíme. Odkladanie práce na neskôr je rovnako škodlivé ako nadmerné pitie alkoholu. Hej, je príjemné opiť sa, ale tá opica na druhý deň za to (skoro nikdy) nestojí.

Umenie dokončiť prácu na čas a prestať prokrastinovať – to je celá veda. Na tejto stránke si o tom môžete prečítať napríklad tu alebo tu.

Ale aspoň v krátkosti. Na každý deň majte pripravený zoznam úloh, ktorý chcete dokončiť. Ideálne je použiť jednoduchú metódu 1-3-5, kedy si naplánujete jednu veľkú vec, tri stredné a päť malých. Nič viac netreba. Týchto 8 akurátne dôležitých úloh na deň je akurát.

3. Naučte sa hovoriť nie.

Ak máte vlastnú firmu alebo pracujete ako freelancer, určite sa Vám stane (alebo už stalo), že Vám v piatok večer zavolá klient s absolútne urgentným problémom, ktorý bezpodmienečne musí byť cez víkend vyriešený.

Rovnaká pravdepodobnosť je aj keď pracujete ako zamestnanec lenže v tomto prípade bude bohužiaľ Vaša vyjednávacia pozícia o trochu ťažšia…

Naučte sa na takéto „ponuky“ hovoriť nie. Myslíte si, že ak budete pracovať celý víkend, pred šéfom alebo klientom sa tak ukážete v najlepšom svetle a on alebo ona Vás za to bude mať radšej. Chyba! Opak je pravdou. Jediné, čo dosiahnete je, že sa takéto situácie budú opakovať častejšia.

Naozaj sa naučte hovoriť nie – pre vlastné dobro.

Alebo klientovi naúčtujte 2 až 3x toľko. Ak to je naozaj urgentné, zaplatí Vám rád. Ak to vôbec nie je urgentné, počká do pondelka. A samozrejme, možno narazíte na niekoho, kto sa žiadosťou o dvojnásobnú odmenu urazí, ale predsa nechcete mať za klienta človeka, ktorý Vám pokazí celý víkend prácou na projekte, ktorý vlastne ani nie je dôležitý…

Viete, z vlastnej skúsenosti Vám môžem povedať, že som sa často snažil vyhovieť klientom na úkor vlastnej rodiny a kamarátov. Radšej som celú noc makal na redesigne klientových webových stránok, ako by som išiel na oslavu narodenín. Radšej som strávil víkend za počítačom a bol nevrlý na každého, kto ma oslovil, ako by som vypol a užil si zaslúžený oddych.

Áno, klienti sú dôležití, ale oni už majú 5 alebo 6 dní z Vášho týždňa. Rezervujte si aspoň ten jeden deň, 24 hodín, iba pre seba a Vašich najbližších.

4. Vyhraďte si kvalitný čas, nie kopu času

Ak patríte k ľuďom, ktorí si myslia, že čas strávený na napríklad pive s kamarátmi je čas na vždy stratený, ste úplne na omyle. Len vtedy, keď dokážete zrelaxovať svoju hlavu a zdieľať to, čo Vám leží na srdci s ľudmi, ktorým na Vás záleží, budete naozaj produktívny.

Keď si cez víkend odpočiniete a v pondelok pôjdete do prácu, budete sa cítiť lepšie a stihnete toho urobiť oveľa viac. Áno, je to logické, lenže ľudia nie vždy robia iba to, čo je logické :)

Nikto od Vás neočakáva, že budete s kamarátmi alebo rodinou tráviť každý deň. Ale keď už tam ste, budete tam naozaj – telom aj myšlienkami. Venujte im svoju 100% pozornosť. Pracovný mobil, emaily a hlavu plnú starostí nechajte vypnuté v kancelárii.

Na tomto mieste som pôvodne chcel napísať… „Musíte pochopiť, že človek nie je stroj.“ Ale potom som si uvedomil, že predsa aj stroj, aj taký mobil, sa občas vybije. (A ak máte iPhone, tak častejšie ako len občas :-)

Zistite, čo Vás dobíja a robte to. Stretávajte sa s kamarátmi, rozprávajte sa o veciach, ktoré nesúvisia s prácou. Zaujímate sa o Vašich blízkych a naozaj ich počúvajte.

5. Každý deň sa snažte skončiť víťazstvom

Predstavte si že je 16:20 a Vám sa v tomto čase podarí úspešný obchodný telefonát. Alebo ste práve odoslali dôležitý projekt. Alebo sa Vám podarilo iné (malé) víťazstvo…

Ako sa cítite? Výborne, nie? Preto už radšej nič nové nezačínajte. Nestresujte sa zbytočne. Nesnažte sa urobiť za každú cenu viac.

Skrátka… Nedovoľte ničomu a nikomu, aby vás v tých posledných pár minútach v kancelárii nasral :-) Určite veľmi dobre viete, že človek si pamätá koniec, nie začiatok. Takže aj keď bol celý deň perfektný, darilo sa Vám všetko, na čo ste siahli, ale na konci dňa ste sa ešte rozhodli vybaviť jeden ťažký telefonát, ktorý nedopadol najlepšie, Vaša finálna nálada bude zlá. A túto zlú náladu si so sebou prinesiete domov…

6. Majte pevnú pracovnú dobu

Hlavne začínajúci podnikatelia majú s týmto problém. Zamestnanci vedia, že keď „padla“, idú domov alebo na pivo / kávu / do fitka / do kina… proste relaxovať a že cez noc sa to proste bez nich neposre :)

Ak máte tú slobodu vybrať si, kedy budete pracovať, urobte tú voľbu. Ale urobte jasné rozhodnutie a držte sa ho. Ak Vám vyhovuje pondelok až piatok, od deviatej do piatej s hodinkou na obed, je to oukej.

Ale ak Vám tento režim nevyhovuje, nie je žiadny dôvod, aby ste sa ho držali. Kľudne pracujte v noci, kľudne cez sobotu a nedeľu a napríklad v pondelok a stredu si dajte pauzu, ale… stanovte si jasný režim.

Veď ak pracovný režim nemáte, je logické, že Vás myšlienky na robotu strašia celý deň.

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

Kliknite sem