5 vecí, ktoré sa učím stále dookola
Chybami sa človek učí
V poslednej dobe sa tu toho veľa neudialo. Nechal som sa totiž presvedčiť (čítaj zmanipulovať), aby som sa presťahoval 500 km od Bratislavy, a venoval 100 % svojho času a energie projektu, ktorý raz možno bude veľký...
Neviem, aké skúsenosti s prácou na “raz veľkých” projektoch máte vy, ale niečo Vám poviem... Ak ten projekt nie je Váš, nestojí to za to. Preto som sa rozhodol spísať pár základný rád, pre Vás aj pre mňa, na základe ktorých sa snáď už konečne poučím :)
1. Chráňte si svoj sen
Som presvedčený, že energia, ktorú investujete do cudzích projektov, sa Vám takmer nikdy nevráti v takej miere, v akej by ste si to zaslúžili...
Napriek tomu však stojí za to pracovať pre druhých a to z jedného jediného dôvodu - získavate ohromné skúsenosti a učíte sa za cudzie peniaze... Problém nastáva až vtedy, keď tieto skúsenosti získavate celý život a nikdy sa do ničoho vlastného nepustíte a to napriek tomu, že to plánujete od svojich 18-tich.
Ak máte svoj sen, musíte ho chrániť. Ľudia okolo Vás sa Vám budú snažiť nahovoriť že na to nemáte, pretože oni sami nikdy nič nedokázali.
Ale jediný človek, ktorý má právo hovoriť Vám do Vášho života ste vy sami. Nie kamaráti. Nie rodičia. Nie šéf.
2. Pozor, aby ste sa do svojej práce nezamilovali
Ak ste do niekoho zamilovaný, nevidíte na ňom žiadne chyby. Všetko sa zdá dokonalé, úžasné a skvelé. Rovnako to platí aj v businesse. Človek, ktorý je zamilovaný do svojej práce, nerieši skutočne dôležité rozhodnutia, ale zaoberá sa nepodstatnými detailami a "užíva" si . Nie je schopný sústrediť sa na kľúčové časti svojho projektu a robí len tie, ktoré má rád a ktoré vie robiť dobre. Lenže práca ktorú robíte dobre bude vždy len dobrá práca. Skvelá práca začína až tam, kde sa končí Vaša komfortná zóna.
Každý vzťah alebo podnikateľský projekt, ktorý sa má posunúť dopredu musí ale logicky prejsť z úvodnej fázy nadšenia (zamilovanosti) do fázy vytriezvenia. V opačnom prípade, je tu jedno veľké riziko - od nadšenia a zamilovanosti je len veľmi malý krok k nenávisti.
3. Dokončujte všetko hneď na prvý krát
Jeden z najpraktickejších time management tipov je rozloženie každej väčšej úlohy na niekoľko menších podkrokov. Pracuje sa tak jednoduchšie a rýchlejšie, pretože človek vždy vie, čo presne má robiť. Úloha “Vytvoriť prezentáciu” nie je taká jednoznačná ako napríklad kroky “Zohnať 4 fotky, Vytvoriť šablóny, Napísať produktový slide, Preposlať si všetko na mail...” Toto je všetko fajn a človeku to pomáha.
Na druhú stranu Vám podkroky dávajú klamnú ilúziu pokroku. Jasné, ak urobíte väčšinu všetkých malých podkrokov, ste skoro na konci, ale ako hovorí moje obľúbené japonské príslovie: “Ak si aj prešiel 90 percent cesty, stále si na začiatku.”
Myslím si, že je dobré väčšie úlohy rozdeľovať na jednotlivé malé kroky, ale netreba zabúdať na to, že stále pracujete len na jednej jedinej veci a pokiaľ ju raz začnete, mali by ste ju dokončiť. Bez prerušovania.
"Zlyhaj.
Zlyhaj znovu.
Zlyhaj lepšie."
– Samuel Beckett
4. Nikdy sa nebojte reštartovať svoj projekt
Klasické klišé literatúry úspechu je "Nikdy sa nevzdávaj!". Na túto tému existuje milión slávnych výrokov a hollywoodskych trhákov.
Ale vedeli ste, že firma Nokia pôvodne podnikala s drevom a papierom? A máte pocit, že sa tohto businessu mala držať zubami nechtami, "nevzdať sa", alebo bolo rozhodnutie pustiť sa do telekomunikačného priemyslu správne?
Spoločnosť IBM, otec a matka všetkých osobných počítačov, v roku 2005 kompletne predal túto divíziu čínskej firme Lenovo.
Vzdali sa tieto firmy? Prehrali? Alebo je to celé inak a boli dosť inteligentné na to, aby pochopili svoje skutočné silné a slabé stránky a lepšie odhadli smerovanie trhu?
5. Ak vás vaša práca ubíja príliš veľa dní za sebou, je čas ísť domov
Nedlžíte absolútne nič svojim kolegom, šéfom ani obchodným partnerom. Dlžíte iba šťastie a spokojnosť sebe samému. Postavte sa ráno pred zrkadlo a spýtajte sa: "Je moja dnešná práca to, čo chcem robiť do konca života?" Ak Vaša odpoveď znie "Nie!", buďte dosť odvážny a povedzte "Dosť!".